به گزارش پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی (آذربایجانشرقی)، ابوالقاسم سلطانی با بیان اینکه در مرحله اول راه اندازی شبکه شتاب نگاری استان در سال ۱۳۹۷ تعداد ۱۱ دستگاه شتاب نگار برخط نصب شده بود، اظهار داشت: در مرحله دوم توسعه با هدف تکمیل شبکه شتابنگاری این دستگاهها تا ۲ هفته دیگر در شهرهای مراغه، میانه، ترکمانچای، هریس، آذرشهر، هادی شهر، اهر، ورزقان، تسوج، صوفیان و شرق تبریز نصب میشود.
وی اظهار داشت: این محلها با مطالعه لرزه زمین ساختی و زمین شناسی و با در نظر گرفتن ضوابط از پیش تعیین شده مانند لرزه زمین ساخت، زمین شناسی منطقه، زمین شناسی ساختگاهی، توپوگرافی، خطر پذیری، سازه های مهم، تراکم کم دستگاهها در بعضی مناطق و امکانات محلی انتخاب شدهاند.
مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجانشرقی گفت: به منظور انتخاب مناسب و به خصوص بررسی زمین شناسی ساختگاهی ایستگاههای مورد نظر از مناطق مختلف چند شهرستان پس از بازدید کارشناسان انتخاب شده اند و این مرحله به دلیل وسعت زیاد و شرایط خاص لرزه زمین ساختی بیشترین نقاط انتخابی را شامل می شود.
سلطانی با اشاره به اینکه مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی به عنوان متولی شبکه شتاب نگاری زلزله کشور مرجع مهمی در طراحی سازه های مقاوم و مدیریت بحران و زلزله در کشور است، ادامه داد: دستگاههای شتاب نگار در نزدیکی کانون زمینلرزه از کار نمیافتند و اگر زلزله بزرگی مانند زلزله سرپل ذهاب رخ دهد، ایستگاههای لرزهنگاری نزدیک به کانون زلزله به دلیل حرکت شدید زمین از کار میافتند؛ از این رو لازم است کشور به دستگاههای جدید شتابنگاری مجهز شود.
وی یادآوری کرد: این دستگاه ها که جنبش زمین و حرکتهای تکنیکی آن را رصد و اطلاعات را آنلاین در اختیار قرار میدهد برای کاهش خطرپذیری و افزایش تابآوری شهر امکان بسیار خوبی فراهم میکند.
مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجانشرقی گفت: به دلیل سرعت بیشتر امواج طولی زلزله نسبت به امواج عرضی و سطحی، میتوان با راهاندازی سامانه هشدار سریع و پاسخ سریع به دستگاههای اجرایی و امدادی هشدارهای اولیه را ارسال کرد.
سلطانی افزود: در صورتی که از مجموعهای از دستگاههای شتابنگاری در یک شهر و یا در یک ناحیه همزمان با رویداد زمینلرزه بزرگ بتوان دادهها را به مرکز مدیریت بحران منتقل کرد، میتوان فهیمد که کدام بخش از ناحیه و یا شهر بر اثر این زلزله بیشترین شتاب را تحمل کرده و احتمالا بیشترین خسارت به آن وارد شده است.
وی با بیان اینکه بر اساس این اطلاعات نیروهای امدادی به مناطقی اعزام میشوند که بیشترین میزان خسارت به آن وارد شده است، اظهار داشت: دستگاههای جدید دارای امکانات و حساسیت بیشتری نسبت به دستگاههای نسل قبل هستند.
مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجانشرقی گفت: دستگاههای نسل جدید قابلیتهای نرم افزاری و سختافزاری پیشرفتهای دارند که میتواند در تشخیص میزان خسارت و مدیریت بحران پس از وقوع زلزله کمک کند و دادههای مخابره شده توسط دستگاههای مزبور میتواند اطلاعات مناسبی در خصوص میزان و محل خسارات وارد شده پس از زمین لرزه در اختیار مدیریت بحران قرار دهد.
سلطانی ادامه داد: این تجهیزات با داشتن قابلیت بالای انتقال دادهها با استفاده از یک مودم و اتصال به ۲ شبکه تلفن همراه اول و ایرانسل، در راستای اجرا و تدوین برنامههای آییننامه ۲۸۰۰ در زمان وقوع حوادث زلزله توانایی میزان اطلاعات مربوط به خسارتهای وارده بناها و ساخت و سازهای منطقه را با توجه به میزان شتاب زلزله را دارد.
به گفته وی اولین دستگاه شتابنگار زلزله شهرستان تبریز در ۱۵ اردیبهشت ۱۳۵۲ در سازمان برنامه و بودجه نصب و راه اندازی شده است.